En E-Tech-bil är tystare under färd, vilket gynnar både förare och omgivning. I hastigheter under 30 km/h ger bilen ifrån sig ett behagligt ljud för att uppmärksamma fotgängare, som sedan försvinner när hastigheten ökar.
Läs mer om vi påverkas av bullernivåer här.
Bullret i våra städer utgör en osynlig hälsofara som vi oftast ignorerar. Men en förändring är på väg, och den kommer att göra livet tystare och mer hälsosamt för många. Miljözon 3 innebär en spännande framtid där ljudet av en ny generation elbilar kommer att forma vår vardag och erbjuda särskilda fördelar för företagare som är beroende av transportbilar.
Stockholm, Malmö och Göteborg går i spetsen för att bekämpa detta problem, där Stockholm tar ledningen genom att införa miljözon 3 i slutet av december 2024. Elbilar är kända för att vara betydligt tystare än sina bensin- eller dieseldrivna motsvarigheter. Genom att omvandla elektricitet till kraft minimerar elbilar bullret som traditionella förbränningsmotorer genererar.
"Elektrifiering av fordon bidrar till lägre bullernivåer i stan där hastigheterna är låga. Skillnaden blir som påtagligast vid korsningar och huvudgator med flertalet trafikljus på rad", säger Deniz Hadzalic, civilingenjör och akustiker på Delta Akustik.
Bild på Deniz Hadzalic
"En ökad användning av elbilar är en viktig del av lösningen" enligt Kristoffer Svensson, VD på Champion Health Nordic. "Genom incitament som subventioner, skatteförmåner och utbyggnad av laddningsinfrastruktur kan fler överväga att övergå till elbilar. Dessutom blir elbilar alltmer tillgängliga och prisvärda. I takt med att städerna växer och blir mer tätbefolkade, är det nödvändigt att omforma stadsplaneringen för att minimera buller. Detta kan uppnås genom att främja kollektivtrafik, cykling och gångtrafik, samt genom att skapa bättre infrastruktur för dessa transportalternativ. Samtidigt bör städer satsa på att skapa tysta zoner och använda ljudreducerande material i stadsbyggnaderna", säger Kristoffer Svensson.
Bild på Kristoffer Svensson
Transportfordon, inklusive budbilar, utgör en betydande del av det dagliga stadslivet. Dessa fordon måste kunna fortsätta att bedriva sin verksamhet och samtidigt få rätt förutsättningar för att lyckas möta stadens logistikbehov. Elbilar är tysta och effektiva, vilket gör dem till det perfekta valet för budbilar och andra transportfordon.
"Vi på Renault är stolta över att kunna erbjuda eldrift till samtliga transportbilsstorlekar som vi säljer", säger Christian Malmgren som är varumärkeschef för Renault transportbilar i Sverige. "De är precis lika effektiva och praktiska som våra modeller med förbränningsmotorer, samtidigt som de är tystare både inne i och utanför bilen."
Bild på Christian Malmgren
I miljözon klass 3 är det tillåtet att köra elbil och gasbil. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla gashybrider. En rad grupper och fordon är undantagna från miljökraven. Det gäller bland annat polis, ambulans och räddningstjänst. Även färdtjänst och fordon som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade har dispens. Möjligheten att stänga ute vissa fordon genom att skapa miljözoner infördes år 2020. Miljözon klass 3 har de allra hårdaste kraven. Miljözonen i Stockholms innerstad blir den första klass 3:an i landet. Källa: Stockholms stad